עמותת אדמתי
חסר רכיב

בכפר סירקין מאיימים ''ההחלטה עלולה להביא בסופו של דבר למלחמת אחים ושפיכות דמים''

20/06/2020
הוועדה הגאוגרפית פרסמה אתמול את החלטתה, בה היא ממליצה להעביר את שטח כפר סירקין לאלעד. מדובר בהחלטה שערורייתית שעלולה להביא בסופו של דבר למלחמת אחים ושפיכות דמים מיותר לחלוטין, בגלל אינטרסים סקטוריאליים וקומבינות.

חשוב להבין את הבעייתיות של החלטת הוועדה הגאוגרפית ואת חוסר ההיגיון שבה:

מבחינה תחבורתית - השטח המדובר של כפר סירקין נמצא במרחק של כ-4.5 ק"מ קו אווירי מהעיר אלעד, כאשר בין אלעד לשטח הנ"ל יש לחצות את כביש 6, כביש 471, כביש 444, את מסילת הרכבת, את תשתיות קו גז, וקו מתח עליון גבוה שיותקן בקרוב, על מנת שתושבי אלעד יוכלו להגיע לשכונה הנ"ל, יידרש מערך היסעים אדיר היקפים, לאזור שנמצא היום בכאוס תחבורתי, מה שיוביל לקטסטרופה גדולה יותר. שר התחבורה הקודם הורה לקיים צוות שיבחן את בעיות התחבורה ויבנה על פי מגבלות התחבורה.

מבחינה תכנונית – על השטח של כפר סירקין התקיים דיון וחצי בנושא, בדיון הקודם נקבעו משימות להמשך שהיו צריכות להתבצע ולהיות מוצגות לתושבים, לפי ההחלטה מסתבר כי התקיימו שני דיונים פנימיים נוספים שלא שותפו כלל עם הציבור, על מנת להבין את האבסורד, הוועדה הגאוגרפית קיבלה החלטה שנשלחה לפני כשבועיים גם על שטח גלילי שנמצא ממזרח לעיר אלעד, ובו שמורת טבע פתוחה (ללא תושבים). ניהלו 5 דיונים, בסיס הדיון היה אם להעביר את השטח לטובת העיר אלעד לבנייה או לטובת ראש העין, בסופו של דבר הוחלט לתת את השטח לראש העין ולא לאלעד, ככל הנראה מכיוון שעמדת מנהל התכנון היתה כי לעיר אלעד יש את כל השטחים שהיא צריכה עבור האוכלוסייה שלה.

סיפוח השטח יוביל לקשיי מימוש הקרקע, שכבר היום אלעד לא מצליחה להוציא לפועל את כל יחידות הדיור המתוכננות בשטחה, התשתיות של השכונה המדוברת יהיו מנותקות מאלעד, ייווצר קושי בהגעה של אנשים למוסדות חינוך וקבלת כל השירותים, תיווצר שכונה מנותקת לחלוטין מהעיר. נכון להיום על פי דירוגים של המדינה, אלעד היא עיר חלשה שנסמכת בעיקר על המדינה, אין בה שדרה ביצועית וניהולית חזקה, העיר לא תוכל לעמוד בקשיים של שכונה מנותקת.

מבחינה הצורך של אלעד בשטח – אלעד חתומה על הסכם גג של תוכנית אב על 5000 יחידות דיור בשטח הקיים היום באלעד. מיותר לציין כי באלעד טרם החלו בבניית יחידות דיור אלה. תושבי אלעד עצמם טענו ועדיין טוענים כי אין צורך בשטח כפר סירקין לטובת בניית שכונה. שירה ברנד וגיא קפלן בכירי מנהל התכנון, בחוות דעתם לועדה טענו כי אין צורך ביחידות דיור נוספות בעיר אלעד, מעבר לאלה המקודמות בות"ל 1082 ותכנית הכוללנית של העיר. אהוד יוסמן, מנהל אגף בכיר לתכנון מקומי במנהל התכנון כתב לועדה במרץ 2018 את אותו המסר, בנוגע לחוסר נחיצות ביחידות דיור נוספות באלעד. באופן מפתיע לאחר חודשים ספורים שינה את עמדתו וביקש מהועדה לדון בשטחי כפר סירקין.

משרד השיכון הגדיר כבר ב-2014 את כמות יחידות הדיור שנדרשת עבור העיר אלעד ל20 שנה הקרובות, גם הסכם הגג התייחס לזה. התוכנית קיימת וחתומה במשרד השיכון.
ואם כבר מדברים בכנסת על "להיכנס מתחת לאלונקה", כפר סירקין נמצאת עמוק מתחת לאלונקה, כפר סירקין נתנה שטחים לטובת בנייה של שכונה חרדית "הדר גנים" בפתח תקווה, כפר סירקין נתניה שטחים עבור בניית מחלף של הדר גנים, שטחים לטובת כביש 6 וכביש 471, לטובת הרכבת, לטובת קווי הגז והחשמל העליון.

מבחינה סביבתית - ההחלטה של הוועדה הגאוגרפית מחסלת את כפר סירקין כישוב חקלאי, מדובר על עתודת קרקע אחרונה שנשארה עם מיקרו-אקלים מיוחד, וגידולים חקלאיים נדירים הכוללים מטעי זיתים שאף זוכים בפרסים בינלאומיים. השטח מייצר יבול גבוה, מדובר על מקור פרנסה של משפחות רבות. להחליט שאת השטח הנדיר הזה הופכים לשכונה בעיר אלעד מהווה עוד נגיסה בשטחים הפתוחים האחרונים שנותרו באיזור המרכז.

מפליא שהחלטת הועדה עומדת בסתירה של כל הרשויות המעורבות בועדה (פתח תקוה, אלעד, מועצה אזורית דרום השרון ומועצה אזורית חבל מודיעין). אפילו ראש עירית אלעד התבטא ביוני 2019 ואמר כי הוא מעדיף את השטח הצמוד לעיר ולא את שטחי כפר סירקין המנותקים מאלעד.

תגובת רמ"י לנושא הייתה מאכזבת במיוחד, ברמ"י אין עניין למי יהיה שייך השטח מבחינה מוניציפאלית, לא מעניין אותם גם אם תהיה שכונה חרדית או חילונית, בעיות התחבורה גם כן לא מעניינות במיוחד, הדבר העיקרי מבחינת רמ"י הוא שתהיה בנייה כמה שיותר מזורזת על השטח הנ"ל. מדובר על שיקול חשוד ותמוהה ביותר, שכן רמ"י מחוייבת בצ'רטר שלה על שמירת קרקעות המדינה ותכנון לדורות הבאים, ולא ספסרות קרקעות מהצורה הזולה ביותר.

רועי סער, מוביל מטה המאבק של תושבי כפר סירקין: "המסקנה המתבקשת היא שגופי התכנון עברו לשליטה של החרדים, אשר מסתכלים בצורה מאוד סקטוריאלית על השטח, ובעבור זה הם מוכנים להקריב הכל, כולל את יישובי ההתיישבות. חשוב לזכור כי היום מדובר כפר סירקין ומחר זה יכול להיות כל יישוב אחר. אנחנו מתקדמים צעד נוסף אל עבר קריסת תשתיות, כאוס תחבורתי וחיסול החקלאות בישראל"

פירוט ההחלטה:
תא שטח 1 – הוועדה ממליצה להעבירו לאלעד.
תא שטח 2 – הוועדה ממליצה לא להעבירו לאלעד.
תא שטח 3 - הוועדה ממליצה לא להעבירו לאלעד.
תא שטח 4 א –הוועדה ממליצה ברוב קולות להעבירו לאלעד. למעט השטחים שממערב לכביש
'עוקף עמישב' שיועברו לפתח תקווה המסומנים כ 4 ב, הכול בהתאם למפת ההמלצה
המצורפת.
תא שטח 4 ג הוא חלק מכתב המינוי של הוועדה בדו"ח העוסק בגבולות פתח תקווה לאורך
כביש 471 , והוא מומלץ להעברה מפתח תקווה לחבל מודיעין.



חסר רכיב