עמותת אדמתי
חסר רכיב

דרעי דואג למגזר: מאות דונמים שהיו מיועדים למגורים בפ״ת - יצורפו לעיר החרדית אלעד

20/06/2020
בישיבה פנימית שהתקיימה ביום שלישי בוועדת הגבולות, שדנה בשינוי גבולות שיפוט של רשויות ומועצות מקומיות מטעם משרד הפנים, הוחלט להמליץ על העברת השטח הדרומי של כפר סירקין לשטח השיפוט של העיר החרדית אלעד, במטרה לאפשר את הגדלת היצע יחידות הדיור וכיווני הפיתוח שלה. זאת, לפי הערכות, כדי לתת מענה למצוקת הדיור לציבור החרדי דווקא בשטחים במרכז ולא בפריפריה.

מדובר ביחידת קרקע החולשת על כ-580 דונם משטחי תוכנית סירקין (סירקין דרום), שעד היום השתייכה למועצה אזורית דרום השרון. החלטת ועדת הגבולות מבקשת לקחת חלק משטחי כפר סירקין ולשייך אותם לאלעד - ולא לפתח תקוה, כפי שהיה מתבקש לעשות. חטיבת הקרקע הזאת מרוחקת מאלעד ומכיווני ההתפתחות שלה - היא נמצאת בצמוד לחלקו הצפוני של כביש 471 וממערב למחלף נחשונים, בעוד אלעד נמצאת ממזרח למחלף נחשונים ובהמשך לכביש המחבר לחלקו המזרחי של כביש 471.


על שטח סירקין דרום מקודמת בימים אלה תוכנית בוועדה המחוזית ל-4,000 יחידות דיור חדשות שעדיין לא קיבלה תוקף, אך היקפי הדיור יהיו משמעותיים עבור אלעד. בנוסף, קבעה ועדת הגבולות להעביר עוד יחידת קרקע מחבל מודיעין, שנמצאת בין אלעד לנחשונים, לתחומי השיפוט של אלעד. מדובר במתחם של 336 דונם. 

"אדמות סירקין לא רק משמשות את חקלאי סירקין לפרנסתם, הן גם משמשות כריאה ירוקה כמעט אחרונה באזור רווי אוכלוסין הנאנק מזיהום אוויר רעש", אמר משה פישר, ממובילי מטה המאבק בסירקין וחבר בינוי שפוי. "בהחלטה המקוממת יש שבירת שיא של חוסר היגיון תכנוני, והכל כדי לרצות קו פוליטי. החיים ההרמוניים הקיימים והכבוד ההדדי נמצאים היום בסכנה עקב ההחלטה האנטי חברתית. זו לא רק לוליינות תכנונית חסרת בסיס, זו קריאת תיגר על העולם היישן של היגיון תכנוני הנסמך על צרכי הקהילה, כבוד הדדי והיגיון מקצועי". 

בסך הכל המליצה ועדת הגבולות על תוספת של 918 דונם שיתווספו לשטחים המוניציפאליים של אלעד. המלצה זאת כפופה לתגובות מצד הרשויות המקומיות, שיבואו להכרעה סופית בפני שר הפנים, אריה דרעי. מקורות המקורבים לעיריית אלעד מסרו כי העירייה לא בהכרח צפויה לקבל בהתלהבות את ההחלטה, שתקשה למעשה על העיר לתת שירותים בלי חיבוריות וקישוריות אל המרכז הבנוי כיום בעיר. 

כיווני ההתפתחות של גורמי התכנון מעוניינים בחיזוק והתפתחות של אלעד דווקא לכיוון מזרח, אבל ניכר כי ועדת הגבולות לא מעוניינת "להגביל" את ההתפתחות של העיר החרדית, ומאותתת גם לכיוון מרכז הארץ ופתח תקוה.
 אלעד מונה כיום כ-46 אלף תושבים, ורק לפני כשנה אושרה תוכנית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל לבניית 4,300 דירות חדשות בעיר, וכן שטחים רבים למוסדות ציבור ותשתיות - בהם מחלף חדש בצומת מגדל אופק - כדי להגדיל את החיבוריות לכבישים 444 ו-471, וכן מיליון מ"ר לשטחי תעסוקה. כמו כן, העיר אלעד חתמה במארס 2018 עם הממשלה על הסכם גג, שלפיו תשווק קרקע לבניית כ-5,400 דירות בשטח העיר כבר ב-2020-2018, אולם מאז עלו בעיות לגבי כיווני ההתרחבות של העיר, בשל שטחי יערות מוגנים הסובבים את אותה - בהם יער קולה.

 כבר ב-2018 עלה הרעיון שלפיו תועבר התוכנית של סירקין דרום, שזכתה לביקורת חריפה בפתח תקוה, לשטח העיר אלעד, ועתה ההמלצה של ועדת הגבולות מהווה צעד פורמלי לקראת קיבוע ושינוי הגבולות המוניציפאליים. ממשרד הפנים נמסר: "הוועדה הגיאוגרפית מרכז סיימה את דיוניה בעניין שינוי גבולות בין הרשויות אלעד, חבל מודיעין, דרום השרון ופתח תקוה במספר מתחמים. דו"ח הוועדה הופץ לרשויות המקומיות הרלוונטיות לצורך קבלת עמדתן בנוגע להמלצות הוועדה. לאחר מכן, יוגש דו"ח ההמלצות למנכ"ל משרד הפנים ולשר הפנים לצורך קבלת החלטה בנושא". 

רועי סער, ממובילי מטה המאבק של תושבי כפר סירקין: "המסקנה המתבקשת היא שגופי התכנון עברו לשליטה של החרדים, שמסתכלים בצורה מאוד סקטוריאלית על השטח, ובעבור זה הם מוכנים להקריב הכל, כולל את יישובי ההתיישבות. חשוב לזכור כי היום מדובר כפר סירקין ומחר זה יכול להיות כל יישוב אחר. אנחנו מתקדמים צעד נוסף אל עבר קריסת תשתיות, כאוס תחבורתי וחיסול החקלאות בישראל. 
"השטח מייצר יבול גבוה, מדובר על מקור פרנסה של משפחות רבות. ההחלטה שאת השטח הנדיר הזה יהפכו לשכונה בעיר אלעד מהווה עוד נגיסה בשטחים הפתוחים האחרונים שנותרו באיזור המרכז. מפליא שהחלטת הוועדה עומדת בסתירה של כל הרשויות המעורבות בה (פתח תקוה, אלעד, מועצה אזורית דרום השרון ומועצה אזורית חבל מודיעין)". 

מעיריית פתח תקוה נמסר: "ועדת הגבולות מטעם משרד הפנים מנהלת את הנושא בין הערים ראש העין, אלעד ודרום השרון במשך שנים, כאשר אלעד ביקשו בהתחלה שטח נוסף להרחבה בסמוך לראש העין.
ארגוני איכות הסביבה התנגדו לכך, והחלופה שביקשה הנהלת העיר אלעד היא בסמוך למועצה אזורית דרום השרון, ליד כביש 6. דרום השרון התנגדו כמובן וכך גם בעיריית פתח תקוה בטענה כי יש להרחיב את העיר אלעד לכיוון ראש העין ולשמור על הרצף הטריטוריאלי. 

"יש לציין כי החלופה עליה המליצה הוועדה תנתק את הרצף הטריטוריאלי בין העיר אלעד להרחבה המתוכננת. ראש עיריית פתח תקוה, רמי גרינברג, מתנגד למהלך כפי שהוצע על ידי ועדת הגבולות, ויפעל בכלים העומדים לרשותו כדי שההרחבה תהיה בסמוך לראש העין".



גילי מלניצקי, דה מרקר

חסר רכיב