עמותת אדמתי
חסר רכיב

המצוקות של חקלאי רעננה: "אנשים במקום לקנות בסופר, גונבים מהשטח, בקורונה זה החמיר"

30/06/2020
ביום חמישי האחרון נפגשו חקלאי רעננה בראשות יו"ר הוועדה מלאכי ריינר, עם מנהל המחוז במשרד החקלאות וסגנו לדון במצוקת החקלאים בעיר. לטענת ריינר, הם סובלים ומתמודדים כבר תקופה ארוכה עם קשיים, אך לא מקבלים מהעירייה תשובות ופתרונות. "נפגשו עם מנהל המחוז והסברנו לו את הקשיים איתם אנחנו מתמודדים ועל כך שאנחנו לא מקבלים מהעירייה את השירות לו אנחנו זכאים, אנחנו מרגישים שאין שיתוף פעולה בינינו לבין העירייה", אומר ריינר. 

"אנחנו משלמים ארנונה והכסף אותו אנחנו משלמים אמור לחזור באמצעות שירותים כמו טיפול בדרכים החקלאיות, איסוף גזם ופסולת ובכל מה שקשור לשמירה מפני גניבות חקלאיות".

ברעננה יש כ-200 חקלאים ומתוכם כ-50 פעילים בוועדה. בעיר רעננה כ-5,000 דונם חקלאות, חלק משמעותי משטחה הכולל של רעננה. בין היתר מגדלים החקלאים בעיר הדרים, תפוחי אדמה, ענפי קישוט ירוקים, בטטות, אבוקדו, תות שדה ועוד, לחלקם יש גם לולים. "יש ברעננה חקלאים דור שני, שלישי ואף דור רביעי, אנחנו משתפים פעולה בינינו, אבל לצערי אין לנו שיתוף פעולה עם העירייה ואנחנו לא מקבלים את הזכויות שמגיעות לנו על פי התקנות של הוועדות החקלאיות. לשמחתנו, מנהל המחוז הקשיב לנו ואנחנו מקווים שמשרד החקלאות שהוא הכותל האחרון שבו אנחנו יכולים לבכות, יעזור לנו לקדם את הדברים מול העירייה. יש שם מנהל חדש שהוא איש חם ונעים והוא הבטיח שיעזור לנו ויפעל במידת הצורך בצורה משפטית מול העירייה".


ריינר אומר על מכת הגניבות: "אנחנו נתקלים לצערי בגניבות כמעט מכל סוג. לצערי בתקופת הקורונה זה רק הלך והחמיר, אנשים טיילו ובמקום לעצור ולקנות בסופר, הם קטפו תפוזים ואספו תפוחי אדמה מהשטח. לצד זה יש גניבות גם של בעלי חיים וציוד. בעבר השטחים החקלאיים היו מאובטחים והעירייה הייתה שולחת את הסיירת וזה נעלם ונגמר. שלא נדבר על כך שכל מי שמשפץ את הבניין שלו ובמקום שהקבלן יאסוף את הפסולת וישים בצורה מסודרת וישלם לעירייה, הם מפזרים את זה בשטחים החקלאים הפתוחים".

מה הייתם רוצים לקבל מהעירייה?
"לקבל בחזרה את הארנונה שאנחנו משלמים בצורת שירותים. כמו שכל אזרח שמשלם מיסים על הדירה או החנות מקבל את הניקיון של הרחוב, פחי אשפה וגינון. לצערי אנחנו לא מקבלים כלום. אנחנו מהתומכים של ראש העיר, רצינו שהוא ייבחר ועשינו הכל עבור זה, אבל לצערי, אנחנו רואים שאנשיו, לא עושים מה שהם צריכים, משהו נתקע באמצע".

והראל כהן, מהצעירים שבחבורה, מוסיף: "אני דור רביעי של חקלאים ואנחנו רוצים ליצור שינוי, יש ברעננה חקלאים רבים, שהחקלאות היא מעבר לפרנסה שלהם, זו דרך החיים שלנו. אנחנו רוצים שיהיה לנו שיתוף פעולה ותקשורת פוריה עם העירייה".

מהעירייה נמסר בתגובה: "שני שליש מסכומי גביית הארנונה בגין אדמה חקלאית מוקצים לטובת שירותים למגזר החקלאי בהתאם לקביעת החוק. השירותים לחקלאים ברעננה מתוקצבים בהתאם, וכוללים פינוי פסולת חקלאית, אחזקת דרכים חקלאיות, ושירותי ביטחון ואכיפה נגד גנבות ומפירי סדר. אנו עומדים בקשר רציף עם נציגי החקלאים וסיור משותף נקבע זה מכבר לתאריך ה 5 ביולי. כאמור, כל השירותים ניתנים בפועל".


חסר רכיב