עמותת אדמתי
חסר רכיב

מבצע מגן לחקלאות

28/07/2021
בימים האחרונים הממשלה חשפה את הרפורמה המתוכננת בחקלאות: הפחתת מכסים וצמצום חסמי יבוא, במטרה לפתוח את ישראל לשוק הבינלאומי כמקובל במערב. בתמורה, מתחייבים לסבסד את החקלאים באופן ישיר: כ-100 שקל לדונם, ממוצע האיחוד האירופי, בנוסף להגדלה משמעותית של מכסות העובדים הזרים המעבדים בפועל את השדות.

ארגוני החקלאים, דוגמת "התאחדות חקלאי ישראל", "התאחדות האיכרים בישראל" והתנועה הקיבוצית, הפיצו היום (ג') תוכנית פעולה בשם "מבצע מגן חקלאות - שומר גבולות" במסגרתה הם מפרטים את המאבק שלהם נגד הרפורמה: 

■פוליטית - בזירה זו נפגשים הנהגת החקלאים עם שרים וחברי כנסת מכל הסיעות. 
 ■ משפטית - עתירה בג"ץ ופנייה ליועץ המשפטי הממשלה לעניין חוקיות ביטל מכסות הביצים והמכסים באופן חד-צדדי. 
 ■ תקשורתית - דוברות משותפת של הקיבוצים, מושבים, איכרים והתאחדות חקלאי ישראל, ניהול רשתות חברתיות והכנת דפי המסרים ושליחת נציגים והכנתם לראיונות במדיות השונות. 
 ■ ציבורית - הסברה וצעדי מחאה. במסגרת "צעדי המחאה", ארגוני החקלאים צפויים לחסום ביום חמישי הקרוב את הצמתים הבאים: הרא"ה, גילת, מגידו, הגומא, עין יהב, פצאל וביל"ו. 

תוכנית הפעולה מפרטת "מפקדי צמתים" שינהלו את החסימה המאורגנת של הצמתים לתנועת כלי רכב. בחסימה ישתתפו טרקטורים, קומביינים, משאיות, הובלת תוצרת חקלאית, אוטובוסים צהובים וכלים חקלאיים נגררים. בנוסף, ארגוני החקלאים מבטיחים שתצא "פקודת מבצע" לגבי הפגנת לולנים נגד ביטול מכסות הביצים, שהיום מפחיתות בכוונה את ייצור הביצים בישראל כדי להעלות את מחירן. בשבוע הבא צפוי "מסע טרקטורים אוטובוסים צהובים ומשאיות מלטרון לירושלים", כפי שהיה בסוף 2015, אז הוצעה רפורמה דומה, ששר האוצר דאז משה כחלון הפיל בסופו של דבר. על-פי משרד האוצר, אם הרפורמה הנוכחית תעבור, היא תחסוך לציבור הרחב 2.7 מיליארד שקל בשנה בהוזלת יוקר המחיה. "פקודת המבצע", כדבריהם, פורסמה בשם המטה המשותף של ארגוני החקלאים, הקורא לעצמו "מטה מאבק התאחדות חקלאי ישראל".

חסר רכיב