עמותת אדמתי
חסר רכיב

מפגש מתוח של החקלאים עם ליברמן: "הרפורמה מביאה את החקלאות לאבדון"

26/08/2021
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הגיעו היום (שלישי) לביקור בעוטף עזה ונפגשו עם ראשי הרשויות, כאשר ברקע הרפורמה בענף החקלאות שמעוררת זעם בקרב החקלאים. השניים הגיעו לביקור, יום לאחר אישור התקציב בממשלה, וביקשו להעביר לחקלאי עוטף עזה מסר לפיו החקלאות חשובה להם, וכי הרפורמה רק תטיב עימם - לצד הורדת המחירים לצרכנים.

"אנחנו רוצים להגיע להבנות עם החקלאים", הדגיש ליברמן בביקור. "הרפורמה נועדה להבטיח חדשנות בחקלאות". במהלך הביקור תקף את השר חקלאי ממושב נתיב העשרה, שייקה שקד, ואמר לו: "אני סוגר את המשק כי אין עתיד לחקלאות בישראל. לא תהיה חקלאות בעתיד. הרפורמה לא מספיקה. הרפורמה שאתם מביאים תוביל את החקלאות לאבדון".

"אחת הבעיות היא שאף אחד לא רוצה להיות חקלאי", ענה ליברמן. "צריך לייצר חקלאות אטרקטיבית. הרפורמה לא מושלמת ולכן יש הידברות עם נציגי החקלאים. אנחנו נמשיך ונדבר עד שנגיע להבנות. החקלאות היא ערך ציוני ביטחוני התיישבותי".
אחר כך תקף השר את ארגוני החקלאים ואמר כי "המבנה של החקלאות הוא מבנה ארכאי שלא קיים בשום מקום בעולם. מועצת חלב, מועצת פירות, מועצת פרחים, מועצת הלול. לכל אחד יש יו"ר ומנכ"ל וסמנכ"ל עובדים. זה חייב להיעלם".
באולפן ynet אמר הבוקר השר כי "יש שתי בעיות בשני מישורים: מחירי הפירות קפצו ביותר מ-100% ומחירי הירקות ביותר מ-80%, והצריכה ירדה ב-20% בממוצע. לפני שפרץ הוויכוח עשתה רשות התחרות מחקר שאומר שאין פערי תיווך – הכול המצאות. צריך להביא חדשנות, טכנולוגיות. אומת הסטארט-אפ חייבת להיות גם בחקלאות. הזנחנו – ולכן בתקציב בנינו חבילה לחקלאות. אף אחד לא מפקיר אותם".
"אני בטוח שהחקלאים מאוד רוצים את הרפורמה, יש כמה עסקנים שלא", טען ליברמן. "מבנה החקלאות שלנו הוא האתר הארכיאולוגי האחרון של מפא"י – מועצות ייצור. מי שעושה מהומה אלה אותם מנגנונים".

יו"ר מרכז השלטון האזורי ומהנהגת החקלאים המנהלים את המשא ומתן עם משרדי האוצר והחקלאות, שי חג'ג', אמר בתגובה לדבריו כי "אנחנו מוכנים ללכת לרפורמה ובתנאי שתטיב עם הצרכנים ולא תהרוס את החקלאות. הבוקר הוחלט בשיחה משותפת עם שר החקלאות על הקמת שני צוותים שידונו בסוגיות השנויות במחלוקת ברפורמה החקלאית".
"לא נאפשר לרפורמה לעבור כפי שהוגשה. רוב הח"כים מבינים שיש לבצע שינויים רפורמה ואני מאמין שהם יצביעו לפי הכרתם ומצפונם ולא ייתנו את קולם לפגיעה בציונות ובחקלאות", הוסיף.


בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ וסגן השר אלון שוסטר נפגשו עם ראשי רשויות וחקלאים ודנו בנושא חקלאות והתיישבות בנחל עוז.
סגן שר הביטחון שוסטר אמר: "החקלאות הישראלית המצויינת זקוקה להתחדשות ולא לחבטות. כחול לבן מעודדת את תהליך ההידברות שהחל בין משרדי החקלאות והאוצר לבין ההנהגה המשותפת של החקלאים. אני מקווה שניתן יהיה להגיע בהקדם להסכמות שתאפשרנה את המעבר מתמיכות עקיפות לתמיכות ישירות.
"המפגש עם חקלאי קו העימות מסמל עבורי את המחויבות העקבית של ממשלת ישראל למתיישבים ולחקלאים ברחבי המדינה, בפריפריה ובגבולות".

חסר רכיב