עמותת אדמתי
חסר רכיב

בגלל הרפורמה בחקלאות - חקלאי עוטף עזה סוגרים את החממות- N12

12/09/2021
הקש ששבר את חקלאי העוטף: חקלאי עוטף עזה לא מחכים לרפורמה בחקלאות שתאפשר ייבוא מחו"ל של תוצרת חקלאית, וכעת הם החלו בסגירת החממות – השמדת מפעל חייהם. גם הפועלים נשלחו הביתה, ונראה כי הרפורמה מאיימת לגדוע את הענף כולו.

"הקסאמים, הפצמ"רים והבלונים לא יעיפו אותי מכאן. מי שיעיף אותי וירחיק אותי מכאן זה רק הפרנסה", אמר שייקה שקד, חקלאי בעוטף עזה. "היום אנחנו ברגע האמת, לצערי הרב. עובדתית, יש לי משק לתפארת, ארבעה ילדים, ואף אחד לא רוצה לבוא למשק".

מדובר בתופעה עצובה ומטרידה. שלושה חודשים אחרי מבצע שומר החומות ובמקביל לרפורמה החדשה בחקלאות שתפתח את המשק לייבוא, עוד ועוד חקלאים מעוטף עזה הרימו ידיים. אחד מהם הוא אברהם תעסה, בן 74, חקלאי מנתיב העשרה שעל גבול הרצועה.

בצעד חריג של ייאוש, תעסה עקר את שיחי העגבניות שלו: "לא משתלם להמשיך לגדל אם אין מחיר. לא משתלם. כמו עכשיו, 2.5 שקל למי? בסופר, מינימום 15 שקל. אז אני עוקר, עוקר ומנקה, וזהו. כל העבודה, מה שעשיתי, לא משתלמת. אז אני סוגר וזה נזרק לפח".

גזלו את הנשמה שלי, גזלו אותי. הוציאו לי את כל החשק שיש לי בחיים להמשיך לגדל

גם אברהם בן חמו שגידל עד השבוע ירקות ללא חרקים, סגר בצער את השער של מפעל חייו. גם הוא, כמו חקלאים רבים אחרים, לא מוכן שילדיו יחוו את שברון הלב שהוא חווה עתה, וימשיכו את דרכו בחקלאות: "אני בוכה כשאני רואה שטח שהוא לא מעובד, קשה לי מאוד לראות אותו, קשה לי מאוד. גזלו את הנשמה שלי, גזלו אותי. הוציאו לי את כל החשק שיש לי בחיים להמשיך לגדל".

החקלאים מהעוטף כבר עברו כמעט הכול. הם שמרו על הגבול הדרומי, נטעו בו חיים חדשים והפריחו את השממה, אבל עכשיו כבר לא יהיה להם דור המשך. הם חשים שמדינת ישראל הפקירה אותם והם לא רואים תקווה.
חסר רכיב