עמותת אדמתי
חסר רכיב

'סודות מן המתבן' - מבצע לשימור מסמכי ותצלומי מפעל התיישבות

15/06/2017
'סודות מן המתבן' - מבצע לשימור
מסמכי ותצלומי מפעל התיישבות
'אדמתי' הכריזה לכבוד חג השבועות על המבצע 'סודות מן המתבן' ● מדובר במהלך ייחודי לאיתור, שימור וקיטלוג עדויות, מסמכים ותצלומים היסטוריים, המתעדים את ההתיישבות על הקרקע, רכישתה, השבחתה ופיתוחה ● כבר בשבוע הראשון למבצע הגיעו אל אדמתי מספר מסמכי רכישה שמעניקים לחקלאים ראיות זהב לזכותם על הקרקע

מאת:
יו"ר עמותת אדמתי, גלעד אלטמן אומר: "גיבשנו תכנית פעולה יוזמת ולוחמנית לקידום ההכרה בזכויות ההיסטוריות הייחודיות של החקלאים ושל יישובים שעלו על הקרקע טרם קום המדינה. עמותת אדמתי תנהל מאבקים ציבוריים ועקרוניים בנושא הבעלות על הקרקע, אך תקיים גם חקירות היסטוריות, מאבקים משפטיים בסוגיות נבחרות ותסייע במידע משפטי והיסטורי ליישובים חקלאיים הנאבקים נגד הניסיון לנשלם מאדמתם."

"אין לנו ספק," אומר אלטמן, "שניתן לספק לבתי המשפט, למחוקק, לרגולטור וגם לציבור הוכחות משפטיות ומוסריות על ההקרבה של ראשוני המתיישבים, שרכשו את אדמתם והקימו את יישוביהם על אדמות קק"ל, יק"א ופיק"א."

אלטמן אמר עוד: "בכל יום שחולף הולכים לעולמם חקלאים וותיקים וראשי הנהגות בדימוס. בתום ימי האבל, כשהמשפחה מטפלת בנכס ומכינה אותו למגורים או למכירה, נעלמים, נזרקים או מושמדים מסמכים ותצלומים נדירים ובעלי חשיבות דרמטית. אי שם בעליות הגג, במרתפים, באלבומי משפחה, בארכיונים פרטיים ובארכיבים יישוביים מסתתרים מסמכים שערכם לא יסולא בפז. ממצאים אלו עשויים להוות ראיות מעולות ואוטנטיות על מפעל ההתיישבות טרם קום המדינה וגם על זכויות החקלאים שהם צאצאי רוכשי הקרקעות."

"אלפי חלוצים ערכיים ונחושים שלמו ביזע ובדם כדי לפתח יישובים חדשים על אדמות ארץ ישראל. חלקם אף אבדו את חייהם למען הקרקע והזכות לעבדה. וזאת עוד בטרם היה ברור אם ומתי תקום מדינה יהודית."

"אנחנו מחפשים תצלומים ומסמכים שמציגים עובדות כהווייתן ואשר יסייעו במאבק נגד שקרים, עיוותים ודברי לעז שגורמים שונים במדינה מרשים לעצמם להוציא כלפי המתיישבים וכלפי היישובים."
במסגרת המבצע "סודות מהמתבן" תקיים אדמתי ראיונות עם ותיקי ההתיישבות ותתעד עדויות שלהם בכתב ובצילומי וידאו. ראיונות אלו יספקו הצצה אל ההיסטוריה של ההתיישבות באמצעות עדויות מרגשות ונדירות מיד ראשונה.

לצד ההכרזה על מבצע "סודות מן המתבן" הציגה עמותת 'אדמתי' דו"ח משפטי מפתיע בעוצמתו של עו"ד ד"ר אמיר קמינצקי. הדו"ח עוסק בזכויות הקניין באדמות וקובע בין היתר: "
חסר רכיב