עמותת אדמתי
חסר רכיב

עמיר ריטוב במכתב פתוח אל השרים כחלון וגלנט: תכניות הותמ"ל פוגעות בחקלאות, בחקלאים ובשטחים הפתוחים

29/11/2017

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב במכתב אל שר האוצר, משה כחלון ואל שר השיכון, יואב גלנט: "הוותמ"ל מתגלה לאחר 3 שנות עבודה כוועדה עוקפת תכנון ודמוקרטיה"

 

להלן מכתבו של עמיר ריטוב במלואו: ראשית, ברצוני לציין כי 54 ראשי המועצות האזוריות בישראל, בניהם גם אני, מבינים ומזדהים עם הצורך בהתמודדות עם מצוקת הדיור ומעוניינים להירתם למאמץ הלאומי כדי לפתור את המשבר. הילדים והנכדים של כולנו מתקשים לעמוד בכלכלת משק הבית בשל יוקר המחיה, זקוקים ויזדקקו לדיור בר השגה ולערים וישובים בני קיימא.

לצד הצגת הפתרון מצד הממשלה, נדמה כי המשבר לא תם ואף נוצרו בעיות וצרות נוספות בדרך. הוותמ"ל, ככלי המרכזי בו בחרה הממשלה להתמודדות עם משבר הדיור, מתגלה לאחר שלוש שנות עבודה כוועדה עוקפת תכנון ודמוקרטיה. הוועדה מאשרת במהירות עשרות אלפי יחידות דיור במחי יד על חשבון עשרות אלפי דונמים של קרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים בשולי הערים.
על פי החישובים שערכנו, אם תימשך פעילות הוועדה במתכונתה הנוכחית, היא תוביל להרס וחורבן של מאות אלפי דונמים של ריאות ירוקות ותפגע אנושות בענף הכרחי למדינה – החקלאות, אשר מספק ביטחון תזונתי, קביעת גבולות ומרחבי נופש לתושבי המדינה. הרצון לזרז תהליכים תכנונים ולייצר מאות אלפי יחידות דיור על הנייר, עלול לגרום נזק בלתי הפיך לערים ולמרחבים הכפריים כאחד.

שרי הממשלה היקרים, פתרון של בעיה אחת, חמורה ככל שתהיה, אינו יכול להתקיים על ידי יצירת בעיות נוספות שהדורות הבאים יתקשו להתמודד איתן. הפתרון באמצעות הוותמ"ל יחרוץ את גורל החקלאות בישראל ואף יגרום לנזק בלתי הפיך לערים.

המרחב הכפרי מאס בהפיכתו לשק החבטות של משבר הדיור. איננו מוכנים להסכים להליכים הדורסניים המתקיימים במערכת התכנון לאיים על צורת ההתיישבות המסורתית ולקחת מידי החקלאים, מקימי ההתיישבות הציונית, את פרנסתם היחידה ומורשתם ולפגוע בדמותה של הארץ. זאת ועוד, הפיתוח מחוץ לערים הינו בזבזני וגורם לזילות הקרקע החקלאית והשטחים הפתוחים, תוך תכנון בזק, וללא התייחסות מספקת לנושאים מהותיים של תשתיות, תחבורה או צרכי ציבור.

קראתי בתדהמה את דבריו של ראש רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "אנחנו נתכנן ונפתח גם במחיר הפגיעה במושבים עד לחיסולם המלא. אין מה לעשות, המדינה גדלה".

כולי תקווה כי זוהי דעתו הפרטית ולא עמדתכם, האישית או הפומבית. אני מבקש מכם לגנות את האמירות הקשות ולשלוח מסר מפויס לראשי המועצות, שבו תבטיחו כי ממשלת ישראל תעשה ככל שביכולתה לשמר ולפתח את החקלאות, השטחים הפתוחים והישובים הכפריים.

אנו מעוניינים להציע פתרונות חלופיים אשר יספקו את צרכי המדינה ולשם כך אני מבקש להיפגש עמכם כדי לפעול בהקדם, יחד עם נציגי מרכז השלטון המקומי, על מנת להציע תכנון מקצועי, דמוקרטי וריאלי אשר ישיב את השקט לתושבי המרחב הכפרי, לחקלאות ולערי ישראל.

אנחנו דורשים את הפסקת פעילות הוותמ"ל עד לקבלת תמונת עתיד מושכלת ואחראית, תוך גיבוש מענה הולם למצוקת הדיור, באופן שיקדם את הערים ויספק פתרונות מגורים איכותיים וראויים לאזרחי המדינה, לצד המשך קיום החקלאות כערך מהותי וחיוני לעתיד המדינה. הגיע הזמן לעצור, לפני שיהיה מאוחר מדי.

אני פונה אליכם בקריאת התעוררות - אל תתנו להרס השטחים הפתוחים של המדינה להתרחש במשמרת שלכם.

 

בברכה,

אמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות

עותקים:  

שר החקלאות, ח"כ אורי אריאל

ח"כ איתן ברושי, המחנה הציוני

ח"כ חיים ילין, יש עתיד

מר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין

מר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום ה-15

מר אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר

גברת דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון

ראשי המועצות האזוריות

מר שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15

מר ישראל נדיבי, מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות

גברת מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות

 

חסר רכיב