עמותת אדמתי
חסר רכיב

ח"כ דודי אמסלם: "בוודאי שהותמ"ל הזה צריך להיעלם מן העולם... בהגדרה"

06/01/2018
יו"ר עמותת אדמתי, גלעד אלטמן: "דרישת שר האוצר, משה כחלון, להאריך את הוראת השעה ותמ"ל מזעזעת ומהווה מכה אנושה לחקלאות, לחקלאים, לשטחים הפתוחים ולתכנון בישראל. זה הזמן לשוב ולהזכיר אמירות נחרצות בנושא, של ח"כ דודי אמסלם, יו"ר וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. וגם בארז(ים) נפלה שלהבת. השר כחלון חייב לשנן את דברי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ."

הצהרת ח"כ דודי אמסלם (20.07.17) היא התשובה הטובה ביותר לבקשת שר האוצר, משה כחלון ,להאריך את גזרת הותמ"ל בשנה נוספת : "בוודאי שהותמ"ל הזה צריך להיעלם מן העולם והרי הוא ייעלם באיזשהו שלב כי זה דבר שהוא לא טבעי. זה ברור. אף אחד לא רוצה אותו כל הזמן. אם אני אהיה יושב ראש ועדת הפנים עוד כמה שנים, אני אבטל אותו (...) בהגדרה הוא פוגע בתכנון. בהגדרה. אני קובע את זה."

בפרוטוקול מס' 460 של ועדת הפנים והגנת הסביבה (20 ביולי 2017) התבטא גם ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שאמר בין
היתר: "הותמ"ל הוא מכשיר דורסני, הוא דורס את התכנון גם ברמה המוסדית, גם בהליכי תכנון וגם בתכנון עצמו."


יו"ר אדמתי - גלעד אלטמן
יו"ר אדמתי - גלעד אלטמן


גלעד אלטמן: "ח"כ דודי אמסלם, שכיום הוא גם יו"ר הקואליציה, קבע שיש להגביל את הותמ"ל בזמן וביחידות דיור. כאשר רואים שמכרזי דיור רבים נכשלים וכאשר בסיכומי שנת 2017 מצהיר שר האוצר ש'הביצוע באמצעות משרד השיכון מצליח דרמטית והשיווקים באמצעות רמ"י מצליחים דרמטית' - מותר להניח שגזירת הותמ"ל יצרה את היקף יחידות הדיור שהמדינה זקוקה לו. הוראת שעה באה לפתור בעיה זמנית, אך אסור שתחת המושג המטעה 'הוראת שעה', יתרחשו טרגדיות בלתי הפיכות וייגרמו נזקים שמשנים את פני המדינה לנצח."

|גלעד אלטמן מצטט בדבריו כמה מהמשפטים של ח"כ אמסלם: "אמרתי לארז (קמיניץ) על סוגיית הותמ"ל: אף אחד לא חושב שזה דבר שבשאיפה של מדינת ישראל. אם היינו חושבים שזה ההליך הרצוי, אני מניח שמאז קום המדינה, היינו לוקחים את הותמ"ל וזהו. אבל יש כאן את אילוץ הדיור (...) כשיש לך דברים מהסוג הזה, לפעמים אתה אומר 'לעשות לה' הפרו תורתך'. לפעמים אתה הולך ועושה איזושהי פעולה שאתה פותר בעיה אחת ומייצר בעיה אחרת ובאיזונים אתה חושב שכדאי לך בתקופה הזאת דווקא לפתור את הבעיה היותר אקוטית מבחינתך (...)"

"אני חושב שסיפור הותמ"ל מלכתחילה היה צריך להיות מתוחם במספר יחידות הדיור שנמצא בגירעון. זאת אומרת, הייתי נותן (לותמ"ל) שתי התניות האחת היא הזמן והשנייה יחידות הדיור. בוודאי שהותמ"ל הזה צריך להיעלם מן העולם והרי הוא ייעלם באיזשהו שלב כי זה דבר שהוא לא טבעי. זה ברור. אף אחד לא רוצה אותו כל הזמן."

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ התייחס בהמשך אותו דיון לחוק הותמ"ל וקבע בין היתר: "חוק הותמ"ל כשלעצמו הוא בהוראת שעה. אני לא זוכר בדיוק מתי היא נגמרת. בסופו של דבר זה בהוראת שעה במיוחד מהסיבה הזאת. אני שומע מכל מיני מקורות שאנחנו מצליחים לעצור את העלייה, נכון יותר? עם ההנד-ברקס עצרנו עכשיו את המחירים ואנחנו תכף נחווה ירידה במובן שבמצב שבו המדינה מצליחה להתגבר על המשבר, תצטרך לעשות היערכות מחודשת לכל הסוגיה הזאת."

"אני מסכים לחלוטין שהותמ"ל - ואתה יודע, אמרת את זה בעצמך – הוא מכשיר מאוד מאוד דורסני, הוא דורס את התכנון גם ברמה המוסדית, גם בהליכי תכנון וגם בתכנון עצמו כפי שנאמר. רק תמ"א 35 נסוגה בפניו. במובנים האלה אנחנו חייבים להיות זהירים בהפעלתו של המכשיר הזה."

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב