עמותת אדמתי
חסר רכיב

תמ"ל 1057 צוריאל/מעלות עשוי להפוך לאבן דרך דרמטית במאבק נגד הותמ"ל

01/02/2018

פסק דין של השופט מנחם רניאל, מבית המשפט המחוזי בחיפה עשוי להיות נקודת מפנה משמעותית ואף דרמטית במאבק נגד גזירות הותמ"ל. עו"ד טל צפריר, היועץ המשפטי החברה להגנת הטבע שהגישה את העתירה נגד ותמ"ל צוריאל / מעלות אומר: "למעשה, השופט מותח ביקורת על הפרקטיקה הנהוגה בידי הותמ"ל, לאשר תכניות גרנדיוזיות.



בדיון על תמ"ל 1057 קובע השופט רניאל באופן תקדימי ואמיץ, שגם תכנית ותמ"ל חייבת לבדוק את הצורך המציאותי בתוכנית כזו והאם מוסד תכנון אחר לא יכול היה לעשות את העבודה הנדרשת."

בפסיקתו מדגיש השופט, כי סמכות הותמ"ל היא לדון רק בתכניות שהוכח הקשר שלהן לצורך לשמו נולד הותמ"ל, קרי "הגדלה מהירה של היצע הדירות, לצורך התמודדות עם ביקוש שאין לו מענה במחיר סביר ולכן יוצר את משבר הדיור".



משפטנים שקראו את פסק הדין אומרים: "זהו פסק הדין נפלא, שדן לעומק בשאלות שעל הפרק ואשר יש לו משמעויות רוחב חשובות שאפשר וצריך למנף."

עובדה חשובה נוספת: השופט מנחם רניאל נחשב קפדן וקשוח. הוא התעמק במספרים ובמסמכים וביצע סוג של חקירה צולבת באולם בית המשפט. מתוך כך עולה תקווה שהפסיקה הזו עשויה להשפיע על התנהלות הותמ"ל במקרים הללו ו/או על פסקי דין בהמשך.

מסמכים מצורפים

פסק דין צוריאל - מלא.pdf
חסר רכיב