עמותת אדמתי
חסר רכיב

נפתח הקרב להצלת חוות המחקר והניסיונות על אדמות המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף

27/02/2018

חוות הנסיונות החקלאית, שנמצאת על אדמות המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף, עתרה נגד תוכנית הבנייה של משרד האוצר על מה שמכונה 'אדמות עכו מזרח'. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. "תמ"ל 1042 חותר לשינוי ייעוד המוני, חסר תקדים, של שטחי עידית חקלאיים, איכותיים ופעילים, בהם נטועים מטעי ניסוי ורבבות פריטים אגרונומיים לצרכי ניסוי."

התכנית שנקראת "עכו מזרח" משתרעת בפועל על אדמות חקלאיות של ארבעה יישובים חקלאיים ממזרח לכביש 4. בשטח המאוים פועלת העותרת - חווה חקלאית שקשה להגזים בחשיבותה, שעוסקת בניסויים, במחקר ובהדרכה ומשתרעת על פני כ 550 דונם.

תכנית הותמ"ל כוללת שטחים בהיקף של 2,000 דונם חקלאות פעילה ותוססת, השייכים ליישובים שמרת ועין המפרץ (מטה אשר) ועל שטחי צוריאל ושתולה (מעלה יוסף).

חוות הניסיונות והמחקר בגליל המערבי עוסקת במחקר בתחומים רבים. היא עסקה בעבר בפיתוח זנים חדשים של פומלה ועוסקת כיום, בין היתר, במחקרים על זני אבוקדו. לאורך השנים התבצעו בה מאות חקרים חקלאיים, בשת"פ עם המדען הראשי של משרד החקלאות, המועצות מטה אשר וזבולון, תשלובת מילואות, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, הטכניון וחברות פרטיות. עיקר מימון תפעול החווה מגיע מתקציבי מחקר חיצוניים. יתר המימון מגיע מענפי המשק, מהמועצות האזוריות וממילואות.

החווה עתרה נגד התכנית באמצעות פרקליטה, עו"ד רון רוגין. העתירה דורשת לעצור את התכנית במסגרת המסלול לתכנון המהיר של הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור). בעתירה נטען כי התכנית העצומה בהיקפה, לבניית כ-8,000 יח"ד, אושרה מבלי שהוועדה התייחסה להתנגדויות לפינוי החווה.

התוכנית האמורה משתרעת על פני שטחים חקלאיים מניבים ממזרח לכביש 4. על שטחים אלו אמורה לקום שכונה חדשה בצפיפות של כ 13 יחידות דיור לדונם. לצד הדיור מתוכננים על השטח שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף עצום: כ 850 אלף מ"ר. כ 340 אלף מ"ר מהשטח מיועדים למבני ציבור וגם תחנת רכבת חדשה.

בעתירה נטען בין היתר, כי התוכנית אושרה על ידי הוועדה, מבלי שזו התייחסה למכתב שנשלח ממשרד החקלאות ליו"ר הוותמ"ל, אריאל יוצר. במכתב התריע משרד החקלאות, כי לא אותרה קרקע חליפית מתאימה לפעילות החווה. החוקר שמונה לבדיקת ההתנגדויות נטה לקבל את דרישת המשרד, אך בהחלטה הסופית של הוועדה, היא לא התייחסה כלל לטענה כבדת משקל זו.

לאור זאת עתרה החווה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה. העתירה כוללת טענות תכנוניות נגד התוכנית ובהן בין היתר, טענה לחריגה מצו ההכרזה של קבינט הדיור בהיקף של כ–1,200 דונם. העתירה הנרחבת מתייחסות גם לעתודות הבנייה הקיימות בעכו, שעשויות להספיק לטענת המתנגדים לעשרות שנים.



מן העתירה: "מספר התחלות הבנייה בעכו הוא 200–300 יחידות דיור בשנה. כל אדם בעל יושר ויושרה מבין כי יש בעכו תכניות מאושרות למגורים בהיקף של כ–13 אלף יחידות דיור, קרי ל 40 שנה ומעלה".
|
אל העתירה הצטרפה החברה להגנת הטבע, שטוענת כי התוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר של עכו ותפגע בעיר, בחוסן העירוני ובתהליכי ההתחדשות העירונית, תחליש את מרכז עכו ואת השכונות הוותיקות ותגרום לפגיעה אנושה בשטחים הפתוחים ממזרח העיר.

חוות הניסויים גליל מערבי" מבצעת מחקרים רבים, חלקם פורצי דרך בחקלאות. לאורך השנים התבצעו בה מאות מחקרים בשת"פ עם המדען הראשי של משרד החקלאות, מילואות, מטה אשר, זבולון, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, הטכניון וחברות פרטיות. עיקר מימון תפעול החווה מגיע מתקציבי מחקר חיצוניים. יתר המימון, מגיע מענפי המשק ומהמועצות האזוריות, מילואות, והמשקים.

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב