עמותת אדמתי
חסר רכיב

יו"ר אדמתי, גלעד אלטמן, במכתב פתוח אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אל תיתן ידך להארכת חוק הותמ"ל "

06/03/2018

גלעד אלטמן: "רגע לפני ההחלטה ראוי לעצור ולבחון מחדש את חוק הותמ"ל שהתגלה כאסון של ממש ואשר גורם לנזקים בלתי הפיכים למדינה, לתכנון האורבני והכפרי, למגזר הכפרי והחקלאי ולשטחים הפתוחים המעטים שנותרו לנו, לבנינו ולבני בנינו".

בפנייתו אל ראש הממשלה כתב גלעד אלטמן: "השר זאב אלקין, שר ממפלגתך וממשלתך יצא היום (06.03) בהודעה, כי הוא מתנגד להארכת הוראת השעה ותמ"ל בשנה נוספת."

"חוק הותמ"ל נקרא הוראת שעה. ואולם הוא מסב נזקים דרמטיים, בלתי הפיכים, שמשנים את פני המדינה לנצח ויוצר מציאות שתפגע אנושות בנו ובדורות הבאים. בקביעותיי אלו אני נתלה באילנות גבוהים ובהם המשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, היו"ר הקודם של ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם וצמרת אנשי האקדמיה בישראל, שרואים בחוק הותמ"ל אסון של ממש."

ועוד כתב אלטמן: "חשוב לפיכך להדגיש: מועד הארכת הוראת השעה הוא חודש אוגוסט 2018. עד למועד זה ראוי שיתקיים דיון מקיף וממצה על עצם חידוש הוראת השעה ו/או דיון עומק על הדרכים לבצע שינויים והתאמות בפעילות הותמ"ל, כדי לרכך נזקים בלתי הפיכים שגורמת פעילותו."

להלן המכתב המלא:

אדוני ראש הממשלה,

הח"מ, יו"ר עמותת אדמתי, פונה אליך בפנייה אישית נרגשת, בשם חקלאי ותושבי למעלה מ 200 יישובי אדמתי – יישובים כפריים שהוקמו לפני קום המדינה, על ידי חלוצי החלוצים מקימי הארץ.

וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אמורה לדון מחר (07.03.18), בהארכת חוק הותמ"ל (הוראת שעה) בשנה נוספת. ידוע לי כי הדיון בוועדה מתקיים בעקבות פנייה ישירה שלך, יחד עם שר האוצר, מר משה כחלון.

אין לי ספק שכוונותיך כמנהיג המדינה טובות. אבל רגע לפני ההחלטה ראוי לעצור ולבחון מחדש את החוק הזה, שהתגלה כאסון של ממש ואשר גורם לנזקים בלתי הפיכים למדינה, לתכנון האורבני והכפרי, למגזר הכפרי והחקלאי ולשטחים הפתוחים המעטים שנותרו לנו, לבנינו ולבני בנינו.
בד בבד התגנבו אל פעילות הותמ"ל תכניות בנייה נמהרות, חלקן מגלומניות וחסרות כל קשר למציאות, שמציבות איום חמור על אוכלוסיות וותיקות וחלשות, קשישים ומייסדים של יישובים רבים, שאמורים ליהנות כביכול מתכניות הבנייה.

השר זאב אלקין, שר ממפלגתך וממשלתך יצא היום (06.03) בהודעה, כי הוא מתנגד להארכת הוראת השעה ותמ"ל בשנה נוספת.
אדוני ראש הממשלה,



חוק הותמ"ל נקרא הוראת שעה. ואולם הוא מסב נזקים דרמטיים, בלתי הפיכים, שמשנים את פני המדינה לנצח ויוצר מציאות שתפגע אנושות בנו ובדורות הבאים. בקביעותיי אלו אני נתלה באילנות גבוהים ובהם המשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, היו"ר הקודם של ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם וצמרת אנשי האקדמיה בישראל, שרואים בחוק הותמ"ל אסון של ממש.

חשוב לפיכך להדגיש: מועד הארכת הוראת השעה הוא חודש אוגוסט 2018. עד למועד זה ראוי שיתקיים דיון מקיף וממצה על עצם חידוש הוראת השעה ו/או דיון עומק על הדרכים לבצע שינויים והתאמות בפעילות הותמ"ל, כדי לרכך נזקים בלתי הפיכים שגורמת פעילותו.
בדיון שנערך בוועדת הפנים ואיכות הסביבה (פרוטוקול מס' 460, 20 ביולי 2017), בטאו יו"ר הועדה הקודם, ח"כ דודי אמסלם והמשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, דאגה קשה ממשמעויות הוראת השעה, חריגותה ונזקיה. ארז קמיניץ אמר באותו דיון: "הותמ"ל הוא מכשיר דורסני, הוא דורס את התכנון גם ברמה המוסדית, גם בהליכי תכנון וגם בתכנון עצמו."

במהלך 2017 ובתחילת 2018 קמה התנגדות עממית נרחבת, חוצת מחוזות, מגזרים וצורות התיישבות (מטה המאבק לבינוי שפוי), שמתריעה מפני סכנות הותמ"ל ומוכיחה טענותיה בעובדות, במספרים ובחו"ד של בכירי המומחים באקדמיה ובמגזר הפרטי.
במוקד החששות וההתנגדויות עומדות עובדות קשות שאסור להסכים להן. הותמ"ל מאיים על אדמות חקלאיות נדירות וחסרות תחליף, חלקן, מהאדמות היותר איכותיות במדינה. דורסנות הותמ"ל מחסלת אותן אחת לאחת, תוך פגיעה אנושה ובלתי הפיכה בביטחון המזון, בעתיד החקלאות ובעיסוק בעבודת האדמה.
הרס השדות החקלאיים והיישובים הכפריים מתבצע מבלי שבוצעו עבודות תסקיר מינימליות בנושאים כמו ביטחון המזון, השפעה על הסביבה, הרס שטחים פתוחים, בעיות ניקוז ועוד.
אדוני ראש הממשלה. בקשתי פשוטה, מוגבלת במהותה ואין בה סכנה לתכניות הפיתוח הלאומיות. דחיית הדיון על הארכת הוראת השנה תעניק לך ולמדינה הזדמנות להתרשם מרצינות אזהרותיהם של בכירי המומחים לגאוגרפיה, חקלאות, עיור ותכנון אורבני במדינת ישראל. אסור שסוגיה נרחבת, אסטרטגית ודרמטית כזו תתקבל בדיון קצרצר של כשעתיים, מבלי לקיים דיוני עומק על סכנות הותמ"ל ועל ההרס החברתי, האורבני, הסביבתי והחקלאי שהוא גורם.
פרופ' ערן פייטלסון, פרופ' רחל אלתרמן, פרופ' נורית אלפסי, פרופ' ארנון סופר (רשימה חלקית), מצביעים על סכנות שונות בדרכי הפעולה העכשוויות של הותמ"ל. האם לא ראוי להאזין להם בפתיחות ובאריכות?
מר נתניהו, בדיון על נושא זה אי אפשר לברוח ממלים גדולות. הותמ"ל הוא בכייה לדורות. ההרס הוא בלתי הפיך.
איני מתעלם מלחצים פוליטיים כאלו ואחרים ומצוק העיתים, אך דווקא ברגעים רגישים אלו נדרשת מנהיגותך. אל תאפשר לנושא גדול וחשוב כל כך להתנהל באופן אוטומטי, מבלי שיקשיבו לקול הזעקה שקם בארץ, לארכה ולרוחבה.
בכבוד רב
גלעד אלטמן – יו"ר עמותת אדמתי
בשם חקלאים, מייסדים ותושבים בכ 200 יישובים שהוקמו לפני הכרזת המדינה

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב