עמותת אדמתי
חסר רכיב

החקלאים עולים להתקפה: אדמתי, התק"צ ותנועת המושבים עותרות לבג"ץ נגד הארכת הוותמ"ל

23/04/2018
עמותת 'אדמתי', תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית עותרות לבג"ץ כנגד הארכת הוראת השעה ותמ"ל. בעתירה נטען, כי הוותמ"ל הוא חקיקה דרקונית שמהווה מסלול עוקף הפקעה. עוד טוענות העותרות, כי הארכת הוותמ"ל בשנה נוספת באמצעות צו אינה חוקית.

מאבק החקלאים נגד תכניות הבינוי החפוזות בחסות הוראת השעה ותמ"ל נכנס להילוך חדש. בעתירה לבג"ץ טוענות תנועות ההתיישבות ועמותת אדמתי, כי יש לבלום את מהלכי הממשלה לחיסול שטחים חקלאיים ולהפיכתם לשטחי מגורים.

את העתירה מגישות כאמור, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית ועמותת אדמתי ועיקרה דרישה מבית המשפט העליון לבטל את החלטת הכנסת בדבר הארכה בשנה נוספת של חוק הוותמ"ל – הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור.



יו"ר אדמתי, גלעד אלטמן אומר: "אנו שותפים ליוזמה ולעתירה כחלק מהמאבק הבלתי מתפשר של 'אדמתי' נגד הפגיעה ההמונית וההרס הלא מידתי של אדמות חקלאיות. בכל פניותיי אל הכנסת, אל הממשלה וגם אל ראש הממשלה, ציינתי שחוק הוותמ"ל התגלה כאסון של ממש, שגורם לנזקים בלתי הפיכים למדינה, לתכנון האורבני והכפרי, למגזר הכפרי והחקלאי ולשטחים הפתוחים."

"בד בבד," מוסיף אלטמן, "גורמות תכניות הבנייה - חלקן מגלומניות וחסרות קשר למציאות - לפגיעה חמורה באוכלוסיות וותיקות וחלשות, בקשישים ובמייסדים של יישובים רבים - לארכה ולרוחבה של המדינה."

תזכורת: חוק הוותמ"ל נקבע כהוראת שעה למשך ארבע שנים, עם אפשרות להארכתו בשנה ועוד שנה. מועד פקיעת ארבע השנים הוא אוגוסט 2018, אך שר האוצר ועמו ראש הממשלה פנו אל יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יואב קיש ובקשו ממנו לאשר בוועדה את הארכת הוראת השעה בשנה נוספת.

הבקשה להארכת הוראת השעה ותמ"ל התקבלה בתרעומת ותסכול מחד ובפליאה מאידך. בעת חקיקת חוק הוותמ"ל נקבע מפורשות, כי אם תסתמן ירידת מחירי דיור – לא יהיה עוד צורך בהוראת שעה דרקונית זו, שרומסת את כל חוקי התכנון והבנייה.

את העתירה הגישו עורכי הדין גדי טיכו וישי שידלובסקי-אור ממשרד כספי ושות'. בעתירה נטען בין היתר, כי החוק מהווה מסלול עוקף לא רק להליכי התכנון הרגילים, אלא גם לדיני ההפקעה. עוד נטען, כי בשל היקפו מדובר בכלי דרקוני, שפוגע בזכויותיהם של אלפי חוכרים.

בעתירה נטען, כי במסלולי הפקעה רגילים, מופעל סעיף ה'השבה' ב'פינצטה', לאחר השלמת הליכי שינוי ייעוד, לאחר שנשקלים עמדת היישוב החקלאי הנפגע והאינטרס החקלאי בכללותו ולאחר שניתנה לחקלאים זכות טיעון ואפשרות להגיש התנגדות. מאידך, על-פי חוק הוותמ"ל נעשית ההפקעה באופן מסיבי ושיטתי, תוך התעלמות מזכויות החוכרים ומבלי ליידע את בעלי הזכויות.

העתירה מצטטת דו"ח של מנהל התכנון שקובע, כי מאז כניסת הוותמ"ל לתוקף ועד סוף 2017 הוכרזו על ידי קבינט הדיור 83 מתחמים מועדפים לדיור. מתחמים אלו כוללים כ 300 אלף יחידות דיור ומשתרעים על כ 100 אלף דונם. כ 40% מתוך האדמות לתכניות אלו הן אדמות חקלאיות מעובדות.

בעתירתם מבקשים העותרים מבית המשפט להורות על ביטול צו ההארכה להוראת השעה ותמ"ל משום שהארכת תוקפה באמצעות צו היא צעד פסול.

גלעד אלטמן מסכם: כשדנים בגזירת הוותמ"ל יש לזכור כמה עובדות נוספות:

א. עד רגע זה לא הוחל בבניית דירה אחת לרפואה, מכוח פעילות הוועדה. נהפוך הוא. בכירי המשק והפקידות הממשלתית מודה כי קיימת מגמה של ירידה בהיקף התחלות הבנייה.

ב. חוק הותמ"לים נקרא הוראת שעה, אך הוא מסב נזקים דרמטיים, בלתי הפיכים, שמשנים את פני המדינה לנצח ויוצר מציאות שתפגע אנושות בנו ובדורות הבאים.

ג. בדיון בכנסת ך ב 20.07.17 הביעו יו"ר הועדה הקודם, ח"כ דודי אמסלם והמשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, דאגה קשה ממשמעויות הוראת השעה, חריגותה ונזקיה.

ד. במהלך 2017 קמה התנגדות עממית נרחבת, חוצת מחוזות, מגזרים וצורות התיישבות, שמתריעה מפני סכנות הוותמ"ל ומוכיחה טענותיה בעובדות, מספרים ובחו"ד של בכירי המומחים באקדמיה ובמגזר הפרטי.

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב