עמותת אדמתי
חסר רכיב

"מיזם המייסדים" של עמותת אדמתי יוצא לדרך. והפעם: אלישע שלם, מוותיקי קיבוץ רמת יוחנן

19/05/2018
מיזם המייסדים" של עמותת 'אדמתי' מנגיש לציבור ולדורות הצעירים סרטונים קצרים שמציגים את המורשת ואת עדויות החלוצים והמקימים של יישובי ארץ ישראל טרם קום המדינה. המיזם כולל ראיונות וידאו קצרים עם וותיקים ומייסדים, הקלטות של ראיונות שבוצעו בעבר עם מייסדים שכבר הלכו לעולמם וסרטים היסטוריים מארכיוני קק"ל וההתיישבות הכפרית.

והפעם: שיחה עם אלישע שלם, אל"מ במיל., בנו של ממתייהו שלם ומיסדי קיבוץ רמת יוחנן, במועצה האזורית זבולון.




אלישע שלם נולד בקיבוץ בית אלפא ועבר לקיבוץ רמת יוחנן. בויקיפדיה נכתב עליו:

"אביו של אלישע הוא מתתיהו שלם - מלחין ומשורר ישראלי שיצר סגנון מוזיקלי מקומי וייחודי. עם גיוסו לצה"ל התנדב ליחידה 101 ובהמשך לצנחנים. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם וקורס מ"כים חי"ר. בהמשך עבר קורס קצינים. עם סיום הקורס שימש כמפקד מחלקה בגדוד הצנחנים 890 ומפקד פלוגה.

שלם לחם בפעולות התגמול ובהן פעולת כיסופים בשנת 1954 כנגד מוצב מצרי ברצועת עזה, פעולת הסבח'ה כנגד מוצבים מצריים ומבצע כנרת כנגד מוצבים סורים[3]. בשנת 1956 שימש שלם כמפקד פלוגה ג' בגדוד 890 ולחם בראש בפעולת התגמול כנגד המשטרה הירדנית בע'רנדל.

לאחר מכן השתחרר מצה"ל, שב לקיבוצו ועסק בחקלאות. בשירות המילואים שימש שלם, החל משנת 1958, כמפקד גדוד 567 (ובשמו הנוסף גדוד 98), גדוד צנחני מילואים. במלחמת ששת הימים פיקד שלם על גדודו בקרבות בקרבת רמאללה ולאחר מכן בדרום רמת הגולן. ב-1969 היה בשליחות להכשרת כוחות הגרילה הכורדיים לחידוש המרד נגד עיראק.

במלחמת יום הכיפורים הוביל שלם את גדודו בקרבות הבלימה והתקפת הנגד הישראלית ברמת הגולן וכן בקרב ההבקעה לסוריה. בין היתר פיקד שלם על כיבוש תל א-שמס בקרב לילה. במהלך מבצע קינוח, לאחר שהוטס במסוקים לחרמון הסורי במבצע איגוף אנכי, נע שלם בראש גדודו למשימה העיקרית- כיבוש מוצב החרמון הסורי. כשהגיע כוח החוד הגדודי למנחת המסוקים הסורי, נראה המוצב במרחק ארבע מאות מטרים מדרום למנחת. פלוגות הגדוד נערכו לכיבוש היעד בעוד המג"ד הורה לקש"א (קצין קישור ארטילרי) להנחית אש חזקה על המוצב. המג"ד, שלם, הבחין כי לא היה ירי מן המוצב הסורי והעריך שהמוצב נטוש. המוצב נסרק בזהירות ונמצא ריק מאויב. סא"ל שלם פקד על אנשיו להיערך להגנה בעמדות הריקות שבמוצב. זמן קצר לאחר השעה 03:00 דיווח למח"ט שהיעד בידו. לאחר המלחמה שירת במשך כחמש שנים כמפקד חטיבת החרמון[10], כמו כן שימש שלם כמפקד חטיבה 226, חטיבת צנחנים במילואים, בדרגת אלוף משנה. בשנת 1996 נתמנה ליושב ראש דירקטוריון חברת פלטוב.

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

בעיניים פקוחות וצלולות

משה ברנע | 20/5/2018

מישיר אלישע שלם מבטו אל עיני ראש הממשלה ושר החקלאות ומטיח בהם - אתם הורסים את החקלאות במדינה ישראל. אם החקלאות וההתיישבות היו הגורם שהצליח לקבוע למעשה בעזרת התלם האחרון בכל יישוב - את מפת המדינה שבדרך. היום מגמדים את חלקן מתוך צרות עניין ומשיקולים אלקרטורליים צרים ועכשוויים. ה"בון טון" כיום הוא "הכו בחקלאים וכך נפתור את בעיית הדיור במדינת ישראל". ברור לכל שהכשל המתמשך בניהול קרקעות המדינה אינו בהתיישבות אלא במדיניות שהחלה לחלחל לרשויות השלטון מאז נאום הבריכה המפורסם של בגין. אלה שהיתוו את גבולות המדינה והגנו עליה הפכו למושא קינאה וצרות עין - נתפשים ברוני קרקעות שגרים בווילות מפוארות והפכו לפתע להיות "כרישי נדל"ן". וכך שופכים את התינוק עם המים. מנסים לפגוע בשטחים החקלאים, בהתיישבות בכלל ובהתיישבות הוותיקה בפרט זו הסמוכה לערים. וכך אט אט מחסלים את העתודה הקרקעית החקלאית בעולם שעל פי כל הציפיות הולך לכיוון של מחסור עתידי במזון. פיזור האוכלוסיה בישראל כשל עקב מדיניות שגויה מתמשכת של ממשלות ישראל לדורותיהם - שהממשלות בעשורים האחרונים מצליחים רק "להצטיין" ולהעמיק את הכשלים. ההתיישבות היתה גורם מוביל - ועדיין יכולה לתרום רבות, מעבר לתרומתה האלקטורלית הזניחה, לניצול יעיל, נכון והוגן של אדמות המדינה. אדמות שלהתיישבות הוותיקה הייתה תרומה מרכזית לרכישתן, פיתוחן והגנה עליהן. הטו אוזן קשבת ולב פתוח לאנשים ערכיים כמו אלישע שלם - וביחד נשלב ידיים כדי לתרום לפיתוחה של מדינת ישראל.   

חג קציר שמח
ו' בסיוון תשע"ח

חסר רכיב